U petak, 27. prosinca 2024. godine počinju zimska sezonska sniženja, koja će trajati najdulje 60 dana. Veliki popusti često su samo mamac za nepromišljene kupnje, ali i za lažna sniženja cijena. Kako biste se informirali prije kupnje i prepoznali potencijalne zamke, u nastavku vam donosimo korisne savjete.
1. Trgovac mora istaknuti dvije cijene
Tijekom sezonskih sniženja vrijede sva pravila kao i kod redovite prodaje, trgovci ne smiju zavaravati potrošača, a cijene moraju jasno, vidljivo i čitko istaknuti. Prilikom provođenja sezonskog sniženja trgovac mora istaknuti dvije cijene, cijenu na sezonskom sniženju i najnižu cijenu tijekom razdoblja od 30 dana prije početka sezonskog sniženja. Tako će svima biti jasno koliko je zaista njihov proizvod snižen, odnosno koliko manje plaćaju od uobičajene cijene. Ukoliko trgovac ne proda sve proizvode tijekom sezonskog sniženja, može nastaviti s prodajom proizvoda po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ali mu nije dopušteno oglašavati takvu prodaju kao sezonsko sniženje nakon tih 60 dana.
2. Posebni oblici prodaje
U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, posebnim oblicima prodaje smatra se prodaja proizvoda i usluga po cijenama nižim od cijena u redovnoj prodaji, a obuhvaća akcijsku prodaju, rasprodaju i sezonsko sniženje. U Hrvatskoj i izvan sezonskih sniženja trgovci mogu prodavati svoju robu po promotivnim cijenama, uz poštivanje zakonskih propisa i brigu da se ne pojavljuje nepošteno trgovanje.
3. Materijalni nedostatak proizvoda
Za robu kupljenu na sezonskom sniženju vrijede sve odredbe Zakona o obveznim odnosima vezano uz materijalni nedostatak na proizvodu, što znači da trgovac odgovara za sve nedostatke 2 godine od dana kupnje, osim za proizvode sa greškom. U slučaju materijalnog nedostatka, možete podnijeti pisani prigovor trgovcu, o čemu smo već pisali.
4. Povrat robe u prodavaonicu
Kada je u pitanju povrat ispravne robe u prodavaonicu, niti jedan zakon nije obvezao trgovce da moraju uzeti natrag kupljeni proizvod i potrošaču vratiti novac ili zamijeniti za drugi proizvod. To je prepušteno isključivo dobroj volji i dobroj poslovnoj praksi trgovaca. Neki trgovci vraćaju novac, neki daju vrijednosne bonove za kupnju kod njih, a neki mijenjaju za neki drugi proizvod, a neki ništa od toga. Različite su prakse i u rokovima u kojima se roba može vratiti – negdje je to 7 dana, 14 dana ili 30 dana, ali sve to treba provjeriti u prodavaonici prije kupnje.
Samo kod daljinske prodaje (internet, telefon, prezentacije) možete vratiti robu u roku od 14 dana bez navođenja razloga. Troškove povrata snosi potrošač.
5. Kupujte na provjerenim web stranicama
Lažne internetske trgovine često žele ostaviti dojam da su poznate i renomirane. Kako bi to postigle posežu za internetskim prevoditeljima teksta kako bi prikazale lokalni sadržaj. Stoga, ako čitajući primijetite da jezik kojim su napisani sadrži puno gramatičkih pogrešaka, vjerojatno se radi o lažnoj trgovini. Sumnjive trgovine imaju manjkave ili nedostupne stranice i nedostatne informacije o tome kako možete s njima stupiti u kontakt (npr. nemaju istaknutu fizičku adresu ili je ona nedostupna). Ako ne možete jasno identificirati trgovca, ne kupujte putem takvih stranica.
U posljednje vrijeme otkriveno je više od 6000 lažnih internetskih trgovina kojima je cilj krađa osobnih podataka i financijskih sredstava hrvatskih građana i stoga CARNET poziva potrošače da prije online kupovine provjere internetske trgovine na besplatnom servisu iffy.cert.hr.
6. Prije online kupnje provjerite iskustva i recenzije drugih
Prije nego što se odlučite na kupnju putem web stranica, dobro ih provjerite, te potražite forume, recenzije i mišljenja drugih korisnika. Ako internetska trgovina ima puno negativnih recenzija, radije se odlučite na kupnju na drugoj stranici, samo dobre recenzije isto mogu biti znak za prijevaru. Informirajte se prije nego što se odlučite nešto kupiti, a ne nakon što budete prevareni. Kupujte samo od poznatih, provjerenih i pouzdanih web trgovina.
7. Kod online kupnje pročitajte opće uvjete
Kada kupujete na web stranicama, obratite posebnu pozornost na to tko je prodavač. Ako se radi o partnerskom prodavaču na platformi ili internetskom tržištu, važno je znati da s njim sklapate kupoprodajni ugovor. Provjerite uključuje li konačna cijena porez i troškove dostave, a ne zaboravite na uvozne carine ako proizvod naručujete iz inozemstva. Savjetujemo vam da pročitate opće uvjete prodavatelja, jer oni obično sadrže informacije o cijeni i vremenu isporuke, mogućim jamstvenim uvjetima, uvjetima povrata proizvoda i samom prodavatelju.
8. Ne ostavljajte podatke o kartici
Ni u kom slučaju prilikom online kupnje ne ostavljajte podatke o svojoj kartici i zapamtite – za uspješnu prodaju ili uplatu na vaš račun potreban je samo IBAN, odnosno broj računa, te vaše ime i prezime. Nikada ne dijelite/šaljite presliku kartice, broj kartice ili PIN.
9. Ne primajte pakete koje niste naručili
Tražite od dostavnih službi provjeru sadržaja paketa prije preuzimanja, ako dostavljač ne dozvoljava otvaranje paketa i provjeru sadržaja i ako ne izdaje račun, nemojte ga preuzeti, jer se najčešće radi o prijevarama, o čemu smo već pisali u tekstu objavljenom na našoj web stranici. Ako niste nešto naručili nemojte to preuzimati.
10. Trgovac odgovara za pošiljku
Često nam se obraćaju potrošači kojima paket nije dostavljen na vrijeme ili je izgubljen tijekom procesa dostave. Za pošiljku je, sve dok nije dostavljena kupcu, odgovoran isključivo trgovac i njega treba kontaktirati, a ne dostavne službe.
11. Ne nasjedajte na lažne promocije
Cijena željenog proizvoda porasla je prije nekoliko dana i ponovo je vraćena na prethodnu? Povećanje cijene neposredno prije popusta nepoštena je i obmanjujuća poslovna praksa. Ukoliko tijekom sniženja uočite nepravilnosti, sve možete prijaviti tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata – osobno/pisanim putem (Državni inspektorat RH, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb) ili putem online obrasca kojeg možete pronaći OVDJE: https://dirh.gov.hr/podnosenje-prijava/83.ili na e-mail: pisarnica.dirh@dirh.hr.
Na ovom linku možete pogledati izvješće Državnog inspektorata o provedenim inspekcijskim nadzorima tijekom zimskih sezonskih sniženja u siječnju i veljači 2024. godine.
*Autorska prava na objavljeni sadržaj polaže HUZP. Preuzimanje teksta i/ili izjava iz ovog teksta dopušteno je isključivo uz navođenje HUZP kao izvora uz direktnu poveznicu na izvorni sadržaj na www.huzp.hr.
Foto: Pixabay, izvor: Zakon o zaštiti potrošača NN 19/22, 59/23, Zakon o obveznim odnosima NN 35/05, 41/08
0 Comments