Tajni kupac – izvješće za rujan

Objavio Ana Knežević

Predsjednica udruge

lis 15, 2022

Podjelite:

Hrvatska udruga za zaštitu potrošača zajedno sa još 5 udruga za zaštitu potrošača sudjeluje u projektu Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja “Tajni kupac za zaštitu potrošača u postupku uvođenja eura u RH”. Od 5. rujna u Hrvatskoj je obavezno iskazivanje dvojnih cijena i naš je zadatak pratiti da li su cijene dvojno iskazane, da li su dobro obračunate i da li se u obračunu cijena koristi fiksni tečaj (7,53450) za euro. Cijene ćemo popisivati svaki mjesec sve do kraja 2023. do kada postoji i obveza iskazivanja dvojnih cijena.

Popisujemo 60 proizvoda i 36 usluga u Zagrebu, Sisku i Puli.

Rezultati su uglavnom dobri, prvo popisivanje smo obavili u kolovozu, u kunama, tako da možemo u narednim mjesecima pratiti kako se kreću cijene roba i usluga koje pratimo. Malo je onih koji nisu iskazali dvojne cijene, neki proizvodi i usluge su poskupile u odnosu na kolovoz i to smo naznačili u našem izvješću.

Pratimo i ponašanje 15 poslovnih subjekata koji su pristupili Etičkom kodeksu i nismo do sada pronašli nikakva odstupanja u poštivanju načela Etičkog kodeksa. Sve što ustanovimo da nije napravljeno u skladu sa zakonom prijavljujemo Državnom inspektoratu.

Izvještaj za 09.2022.

Voditeljica projekta
Ana Knežević

Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača obratili su se potrošači koji smatraju da sve rašireniji trend u maloprodajnom sektoru , a to je masovno uvođenje i poticanje korištenja samoposlužnih blagajni , treba nagraditi umanjenjem računa za određeni postotak.

U obrazloženju inicijative se navodi da iako se te blagajne predstavljaju kao moderna pogodnost koja potrošačima štedi vrijeme, one u suštini predstavljaju prebacivanje radnog zadatka sa plaćenog zaposlenika trgovine na neplaćenog kupca. Svaki put kada koriste samposlužnu blagajnu, potrošači obavljaju kompletan posao blagajnika:

  • važu voće i povrće, često uz poteškoće sa pronalaženjem ispravne šifre
  • odabiru i pakiraju kruh i pekarske proizvode – ukucavaju šifre i količinu
  • rješavaju tehničke probleme (neispravan barkod, greške na vagi, autorizacija za kupnju određenih proizvoda)
  • skeniraju svaki pojedini artikl
  • odabiru i uzimaju odgovarajuću vrećicu i stavljaju sve artikle u nju
  • obavljaju transakciju plaćanja.

 Pozivamo stoga potrošače da se u anketi izjasne da li podržavaju ovu inicijativu , pa ćemo slijedom rezultata ankete krenuti u akciju prema trgovcima i njihovim udruženjima.

Podržavate li inicijativu da se računi potrošača na samoposlužnim blagajnama umanje za 5%?

Loading ... Loading ...

Za to vrijeme, trgovački lanci ostvaruju ogromne financijske uštede. Smanjuju broj potrebnih radnika, čime reduciraju troškove plaća i doprinosa. Jedan zaposlenik sada nadzire rad više samoposlužnih blagajni, umjesto da opslužuje samo jednu klasičnu blagajnu. Profiti trgovaca se povećavaju, a operativni trošak smanjuju na račun potrošača.

Potrošači, za svoj uloženi trud i vrijeme ne dobivaju apsolutno nikakvu kompenzaciju. Cijene proizvoda su iste, bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će taj posao obaviti sam. Time se rad i trud potrošača obezvrjeđuje , te postaju besplatna radna snaga za velike korporacije.

Popust na računu imao bi višestruke pozitivne učinke:

  • Pravedna kompenzacija: Potrošači bi dobili pravednu naknadu za rad koji obavljaju
  • Transparentnost: Trgovci bi jasno pokazali da cijene rad , vrijeme i lojalnost svojih kupaca
  • Stvarna pogodnost: Korištenje samoposlužne blagajne postalo bi stvarna, a ne samo prividna pogodnost.

Predlaže se da se taj popust standardizira primjerice 5% na ukupan iznos računa.

 

Više objava iz ove kategorije…

0 Comments

Submit a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)