Posljednjih dana svjedoci smo da veliki broj građana prima SMS poruke Hrvatske pošte ili svoje djece koja su izgubila mobitele i traže se uplate određenog iznosa, nakon čega se skida veliki iznos s računa. Stoga ponovno apeliramo na potrošače da takve poruke pažljivo pročitaju i da ne reagiraju odmah, jer se radi o prijevarama koje nanose veliku financijsku štetu.
U svijetu ubrzane digitalizacije i novih načina plaćanja, potrošači često nisu svjesni potencijalnih opasnosti. Nakon velikog broja prijava potrošača našoj udruzi, upozoravamo da ne otvarate poveznice/linkove u porukama i ne ostavljate svoje osobne i bankovne podatke na neprovjerenim stranicama jer se izlažete prijevarama i krađi vaših bankovnih podataka. Za uspješnu prodaju i uplatu na vaš račun potreban je samo IBAN, odnosno broj računa, te vaše ime i prezime, a nikako podaci o vašoj kartici.
Apeliramo u smislu edukacije i prepoznavanja znakova prevare, jer je vrlo teško pratiti društva koja se pojavljuju i nestaju, a iza kojih stoje prevare.
Na web stranici Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, već je objavljen članak o kupovini putem društvenih mreža.
Detaljnije informacije o sigurnosti online plaćanja, te pravima potrošača u slučaju online prijevara, objavljene su na portalu www.jatrgovac.com. Više informacija možete pročitati na OVOM LINKU.
Foto: Pixabay
Izvor: www.jatrgovac.hr (autorica Martina Lukić, HNB)
Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača obratili su se potrošači koji smatraju da sve rašireniji trend u maloprodajnom sektoru , a to je masovno uvođenje i poticanje korištenja samoposlužnih blagajni , treba nagraditi umanjenjem računa za određeni postotak.
U obrazloženju inicijative se navodi da iako se te blagajne predstavljaju kao moderna pogodnost koja potrošačima štedi vrijeme, one u suštini predstavljaju prebacivanje radnog zadatka sa plaćenog zaposlenika trgovine na neplaćenog kupca. Svaki put kada koriste samposlužnu blagajnu, potrošači obavljaju kompletan posao blagajnika:
- važu voće i povrće, često uz poteškoće sa pronalaženjem ispravne šifre
- odabiru i pakiraju kruh i pekarske proizvode – ukucavaju šifre i količinu
- rješavaju tehničke probleme (neispravan barkod, greške na vagi, autorizacija za kupnju određenih proizvoda)
- skeniraju svaki pojedini artikl
- odabiru i uzimaju odgovarajuću vrećicu i stavljaju sve artikle u nju
- obavljaju transakciju plaćanja.
Pozivamo stoga potrošače da se u anketi izjasne da li podržavaju ovu inicijativu , pa ćemo slijedom rezultata ankete krenuti u akciju prema trgovcima i njihovim udruženjima.
Za to vrijeme, trgovački lanci ostvaruju ogromne financijske uštede. Smanjuju broj potrebnih radnika, čime reduciraju troškove plaća i doprinosa. Jedan zaposlenik sada nadzire rad više samoposlužnih blagajni, umjesto da opslužuje samo jednu klasičnu blagajnu. Profiti trgovaca se povećavaju, a operativni trošak smanjuju na račun potrošača.
Potrošači, za svoj uloženi trud i vrijeme ne dobivaju apsolutno nikakvu kompenzaciju. Cijene proizvoda su iste, bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će taj posao obaviti sam. Time se rad i trud potrošača obezvrjeđuje , te postaju besplatna radna snaga za velike korporacije.
Popust na računu imao bi višestruke pozitivne učinke:
- Pravedna kompenzacija: Potrošači bi dobili pravednu naknadu za rad koji obavljaju
- Transparentnost: Trgovci bi jasno pokazali da cijene rad , vrijeme i lojalnost svojih kupaca
- Stvarna pogodnost: Korištenje samoposlužne blagajne postalo bi stvarna, a ne samo prividna pogodnost.
Predlaže se da se taj popust standardizira primjerice 5% na ukupan iznos računa.
0 Comments