Web stranica www.koliko.HR za usporedbu cijena

Web stranica www.koliko.HR za usporedbu cijena

Podjelite:

Uz aplikaciju Ministarstva gospodarstva Usporedi cijene, potrošačima je dostupna i besplatna web stranica za usporedbu cijena – www.koliko.HR.

Putem nje može se upisati proizvod, brend ili bar kod za usporedbu cijena i odabrati mjesto/grad za usporedbu. Potrošači mogu pratiti analizu tržišta i kretanja cijena u maloprodaji diljem Hrvatske, te tako saznati gdje se može najpovoljnije kupovati.

Uz to, na stranici se nalaze i najvažnije vijesti vezane uz potrošačke teme, kao i informacije o opozvanima proizvodima, kako bi kupci znali što treba prestati koristiti i na koji način vratiti proizvode u trgovinu.

Uz svakodnevna poskupljenja i visoke cijene proizvoda, ovo je još jedna dobrodošla pomoć potrošačima.

Države članice EU žele da carina ograniči opasne potrošačke proizvode

Države članice EU žele da carina ograniči opasne potrošačke proizvode

Podjelite:

Države članice EU, postigle su dogovor o Carinskoj reformi EU, čiji je cilj odgovoriti na porast nesukladnih, opasnih i nekvalitetnih proizvoda koji ulaze na jedinstveno tržište EU-a. Dogovorom će se otvoriti međuinstitucijski pregovori s Europskim parlamentom o ključnim aspektima reforme, kao što su:

1. Osnivanje nove decentralizirane carinske agencije – carinskog tijela EU-a – koja će podupirati i pomagati u koordinaciji rada nacionalnih carinskih tijela na upravljanju rizicima i upravljati platformom EU-a za carinske podatke
2. Stvaranje jedinstvenog internetskog okruženja na razini EU-a – platforme EU-a za carinske podatke – središnje IT platforme za interakciju s carinom i jačanje integriteta podataka i carinskih provjera
3. Uvođenje povećanih carinskih pojednostavljenja za najpouzdanije subjekte, čime bi im se uštedjelo vrijeme i novac
4. Razvoj modernijeg pristupa e-trgovini, prilagođenog stvarnosti okoline koja se brzo mijenja

U budućnosti, europski zakonodavac mora osigurati posljedice za one koji zanemaruju obvezu poštovanja pravila EU-a. BEUC (Europski savez udruga potrošača), pozdravlja želju država članica da ojačaju carinske provjere i zahtijevaju od uvoznika, uključujući internetska tržišta, da osiguraju da proizvodi zadovoljavaju pravila EU-a.

Generalni direktor BEUC-a Agustín Reyna komentirao je:

“Svaki tjedan skupine potrošača prikupljaju podatke koji pokazuju neprihvatljiv protok nesigurnih i nesukladnih proizvoda koji dolaze iz trećih zemalja u EU. To mora prestati. Današnji dogovor ohrabrujući je korak prema boljoj zaštiti potrošača”.

“Bilo je krajnje vrijeme da carinske vlasti budu bolje opremljene da se nose s nevjerojatnih 12 milijuna paketa koji svakodnevno stižu na granice EU-a. Dobra je vijest i da bi uvoznici, a ne potrošači, trebali pokrivati naknade za rukovanje kako bi pomogli carinskim tijelima da upravljaju poplavom internetskih kupnji. Međutim, potrošači ne bi trebali biti ti koji plaćaju trgovcima kako bi njihovi proizvodi bili u skladu s pravilima EU-a. Stoga se ti troškovi ne bi trebali prenositi na potrošače i ključno je da Europska komisija prati utjecaj na cijene”…

“Sada računamo na to da će Europski parlament i Vijeće brzo dovršiti reformu i ostvariti je za potrošače. Da bi se slika upotpunila, netko mora biti odgovoran ako proizvod šteti potrošačima ili krši pravila EU-a o sigurnosti ili održivosti. Da bi to učinio, EU također mora u svojim zakonima smatrati internetske platforme odgovornima za neispravne proizvode koje prodaju”, ističu iz BEUC-a.

Zamke ljetnih sniženja

Zamke ljetnih sniženja

Podjelite:

Ljetna sezonska sniženja službeno počinju 1.7.2025. godine i mogu trajati najviše 60 dana, no trgovci su već sada krenuli s raznim akcijama i rasprodajama kojima privlače kupce. Kako biste izbjegli zamke i informirali se prije kupnje, donosimo par korisnih savjeta zbog kojih nas potrošači najčešće kontaktiraju. I svakako imajte na umu da prava koja kupac ima u redovitoj prodaji vrijede i za kupnju na sniženju.

1. Jasno isticanje cijena
Cijelo vrijeme trajanja sezonskog sniženja, trgovac je prema Zakonu o zaštiti potrošača, obvezan jasno istaknuti dvije cijene na proizvodima tijekom sezonskih sniženja: a) sniženu cijenu – cijenu koju potrošač plaća nakon što je primijenjen popust i b) najnižu cijenu u posljednjih 30 dana prije početka sniženja – kako bi potrošači imali jasnu usporedbu između regularne i snižene cijene.

Ako trgovac u razdoblju od 30 dana prije početka sniženja nije provodio nikakvo sniženje robe koja je predmet ljetnog sezonskog sniženja, referentna cijena za određivanje snižene cijene tijekom ljetnog sezonskog sniženja bit će redovna cijena te robe. Isto se primjenjuje i na sve oblike internetske prodaje.

Po završetku ljetnog sezonskog sniženja, ako tijekom istog nije prodana sva roba, trgovac može nastaviti s prodajom robe po najnižoj sniženoj cijeni sve do isteka zaliha ističući isključivo tu cijenu. Međutim tu cijenu više ne može oglašavati kao sniženu na bilo koji način.

2. Obavezno uzmite i čuvajte račun
Sačuvajte račun i dokaz o kupovini, jer bez „računa se na računa“ i u protivnom nećete moći ostvariti svoja prava kao kupac. Ukoliko kupujte tehniku uzmite i jamstveni list koji će vam biti potreban ako kupljeni proizvod nije ispravan.

3. Povrat kupljenog proizvoda – pripazite na uvjete povrata

Kada je u pitanju povrat ispravne robe u prodavaonicu, niti jedan zakon nije obvezao trgovce da moraju uzeti natrag kupljeni proizvod i potrošaču vratiti novac ili zamijeniti za drugi proizvod. To je prepušteno isključivo dobroj volji i dobroj poslovnoj praksi trgovaca. Neki trgovci vraćaju novac, neki daju vrijednosne bonove za kupnju kod njih, a neki mijenjaju za neki drugi proizvod, a neki ništa od toga. Različite su prakse i u rokovima u kojima se roba može vratiti – negdje je to 7 dana, 14 dana ili 30 dana, ali sve to treba provjeriti u prodavaonici prije kupnje.

4. Reklamacija proizvoda kupljenih na sniženju
Za robu kupljenu na sezonskom sniženju vrijede sve odredbe Zakona o obveznim odnosima vezano uz materijalni nedostatak na proizvodu, što znači da trgovac odgovara za sve nedostatke 2 godine od dana kupnje, osim za proizvode sa greškom. U slučaju materijalnog nedostatka, možete podnijeti pisani prigovor trgovcu, o čemu smo već pisali. Jedino nemate pravo reklamirati samo robu sa greškom, koja je morala biti jasno naznačena prilikom sniženja.

Ako reklamirate robu nakon završetka sniženja i trgovac vam odobri zamjenu proizvoda, niste dužni platiti razliku u cijeni proizvoda, trgovac vam je dužan dati takav proizvod ili sličan (ali ne sa lošijim svojstvima).

5. Jamstvo na sniženim proizvodima
Svi proizvodi kupljeni tijekom sezonskih sniženja, imaju isto jamstvo kao i oni kupljeni po redovnoj cijeni. Pripazite i na produženo jamstvo, jer ga kupac mora sam produžiti registracijom na internetskoj stranici proizvođača ili putem aplikacije, obično u roku od 30 dana od dana kupnje uređaja, što dobar dio starijih potrošača nije u mogućnosti.

6. Provjerite web stranice prije kupnje
Kupujte samo putem ovlaštenih i licenciranih stranica za kupovinu. Prije kupovine pogledajte online recenzije, iskustva drugih i obratite pozornost na pritužbe. Potražite kontakt informacije o trgovcu, te provjerite naziv, adresu i broj telefona.

Lažne internetske trgovine često žele ostaviti dojam da su poznate i renomirane. Kako bi to postigle posežu za internetskim prevoditeljima teksta kako bi prikazale lokalni sadržaj. Stoga, ako čitajući primijetite da jezik kojim su napisani sadrži puno gramatičkih pogrešaka, vjerojatno se radi o lažnoj trgovini. Sumnjive trgovine imaju manjkave ili nedostupne stranice i nedostatne informacije o tome kako možete s njima stupiti u kontakt (npr. nemaju istaknutu fizičku adresu ili je ona nedostupna). Ako ne možete jasno identificirati trgovca, ne kupujte putem takvih stranica.

U posljednje vrijeme otkriveno je više od 6000 lažnih internetskih trgovina kojima je cilj krađa osobnih podataka i financijskih sredstava hrvatskih građana i stoga CARNET poziva potrošače da prije online kupovine provjere internetske trgovine na besplatnom servisu iffy.cert.hr. Ako ste ipak prevareni prilikom internetske kupnje takvu stranicu prijavite Državnom inspektoratu i policiji: Web heroj — Ulovimo lika s weba koji tvoje € vreba.

7. Plaćajte kreditnom karticom na internetu
Prilikom kupovine plaćajte kreditnom, a ne debitnom karticom. U slučaju da postanete žrtva internetske prijevare, ukoliko ste koristili kreditnu karticu, možete ostvariti povrat plaćanja (chargeback) u slučaju prijevare, o čemu smo već pisali na našem webu.

Chargeback se u praksi koristi najčešće kada trgovac potrošaču nije isporučio kupljeni proizvod, odnosno kada usluga ili proizvod nije odgovarajuće kvalitete (primjerice, trgovac je dostavio neispravan ili krivotvoren proizvod). Potrošač može pokrenuti chargeback i u slučaju kada je otkazao ugovor o kupnji proizvoda ili usluga ili je otkazao pretplatu za neku uslugu. Više informacija o svemu možete pronaći i na webu Hrvatske narodne banke. 

8. Ne ostavljate podatke o kartici
Prilikom online kupnje ne ostavljajte podatke o svojoj kartici i zapamtite – za uspješnu prodaju ili uplatu na vaš račun potreban je samo IBAN, odnosno broj računa, te vaše ime i prezime. Nikada ne dijelite/šaljite presliku kartice, broj kartice ili PIN.

9. Planirajte kupovinu
Za vrijeme ljetnih sniženja možete naići i na robu iz zimskih kolekcija (kaputi, jakne, čizme) koju je isplativije kupovati tijekom ljetnih mjeseci. Ne morate se bazirati samo na kupnju proizvoda iz ljetnih kolekcija, jer tako možete ostvariti uštede, s obzirom da će isti proizvodi za nekoliko mjeseci ponovno postati skuplji.

10. Planirajte budžet
Prilikom kupnje lako se zaboravi koliko novca se potroši. Pažljivo planirajte i pazite da ne prekoračite budžet i potrošite više od dozvoljenog. Nakon kupnje izračunajte koliko ste potrošili od ongo što imate na raspolaganju. Tako ćete uvijek znati koliko novaca imate na raspolaganju i možete ga rasporediti za sve ono što ste si zamislili kupiti.

Ukoliko tijekom sniženja uočite nepravilnosti, sve možete prijaviti Tržišnoj inspekciji Državnog inspektorata osobno/pisanim putem (Državni inspektorat RH, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb) ili putem online obrasca kojeg možete pronaći OVDJE: https://dirh.gov.hr/podnosenje-prijava/83

*Autorska prava na objavljeni sadržaj polaže HUZP. Preuzimanje teksta i/ili izjava iz ovog teksta dopušteno je isključivo uz navođenje HUZP kao izvora uz direktnu poveznicu na izvorni sadržaj na www.huzp.hr.

Foto: Pixabay, izvor: Zakon o zaštiti potrošača NN 19/22, 59/23, Zakon o obveznim odnosima NN 35/05, 41/08

Obavijest potrošačima: Isplata naknade za povratnu ambalažu

Obavijest potrošačima: Isplata naknade za povratnu ambalažu

Podjelite:

Potrošači nam javljaju da im trgovački centri na ime povratne naknade za predanu ambalažu (plastične i staklene boce), izdaju potvrde koje moraju potrošiti u toj prodavaonici, a neki čak uvjetuju da se moraju potrošiti isti dan.

Upitom smo se obratili Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, iz kojeg su nam odgovorili da odredbama Pravilnika, kao niti Uputom o postupanju s otpadnom ambalažom u sustavu povratne naknade nije propisan rok unutar kojeg potrošač mora potraživati isplatu iznosa povratne naknade za predanu otpadnu ambalažu.

Cijeli odgovor prenosimo u nastavku:

„Pravilnikom o ambalaži i otpadnoj ambalaži, plastičnim proizvodima za jednokratnu uporabu i ribolovnom alatu koji sadržava plastiku u članku 32. stavku 8. propisano je da su prodavatelj pića i osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem dužni isplatiti posjedniku otpadne ambalaže od pića iznos povratne naknade po jedinici predane otpadne ambalaže od pića isključivo u novcu, i bez postavljanja uvjeta kupnje svojih proizvoda ili bilo kakvih drugih uvjeta.

Također, predmetnim Pravilnikom prodavatelj pića s prodajnim prostorom od 200 i više četvornih metara i osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem obvezni su od posjednika preuzimati otpadnu ambalažu od pića označenu sustavom povratne naknade. Otpadna ambalaža od pića mora biti prilikom preuzimanja kod prodavatelja pića i osobe koja upravlja reciklažnim dvorištem ispražnjena od sadržaja, ne smije biti zgnječena ili uništena te GTIN oznaka i oznaka sustava povratne naknade moraju biti jasno vidljive i čitljive.

Prodavatelj pića i osoba koja upravlja reciklažnim dvorištem obvezni su od posjednika preuzimati otpadnu ambalažu od pića u okviru svog prodajnog objekta ili unutar reciklažnog dvorišta tijekom cijelog radnog vremena, i to u količini do 80 otpadnih ambalažnih jedinica dnevno po pojedinom posjedniku, s time da smiju preuzeti i veću količinu ako tako odluče.

Prihvat otpadne ambalaže može biti ručni ili putem RVM uređaja te napominjemo, kako su prodavatelji/reciklažna dvorišta dužni ambalažu od pića u PET, Al/Fe i staklenoj ambalaži, volumena jednakog i većeg od 0,2 l te jednakog i manjeg od 3 l, označenu oznakom povratne naknade preuzet putem ručnog prihvata, ako ista ne prolazi kroz RVM aparat te isplatiti iznos povratne naknade.

Odredbama Pravilnika kao niti Uputom o postupanju s otpadnom ambalažom u sustavu povratne naknade nije propisan rok unutar kojeg potrošač mora potraživati isplatu iznosa povratne naknade za predanu otpadnu ambalažu već je pitanje roka i načina isplate, odnosno samim time ispunjenja dužne činidbe regulirano odredbama Zakona o obveznim odnosima.

Također ističemo kako inspekcijski nadzor nad primjenom Zakona o gospodarenju otpadom i propisa donesenih na temelju Zakona provode inspektori zaštite okoliša Državnog inspektorata“, ističu u Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost.

*Autorska prava na objavljeni sadržaj polaže HUZP. Preuzimanje teksta i/ili izjava iz ovog teksta dopušteno je isključivo uz navođenje HUZP kao izvora uz direktnu poveznicu na izvorni sadržaj na www.huzp.hr.

Foto: Pixabay

Zagrebački osnovnoškolci učili kako smanjiti otpad od hrane i čuvati okoliš

Zagrebački osnovnoškolci učili kako smanjiti otpad od hrane i čuvati okoliš

Podjelite:

Drugu godinu zaredom, Hrvatska udruga za zaštitu potrošača sudjelovala je, kao izvoditelj, u projektu „Kako smanjiti otpad od hrane“, koji se provodio u okviru Dobrovoljnog sporazuma o sprječavanju i smanjenju nastajanja otpada od hrane „Zajedno protiv otpada od hrane“, koji su potpisali Grad Zagreb i Ministarstvo poljoprivrede, šumarstva i ribarstva.

S obzirom da se u Hrvatskoj godišnje po stanovniku baci 72 kilograma hrane, a cilj EU je do 2030. godine za 50 % smanjiti količinu bačene hrane , na radionici su učenicima pokazani načini na koje se može smanjiti otpad od hrane. Najveći dio otpada – čak 76 %, otpada na kućanstva. Svaki peti stanovnik Hrvatske živi na rubu siromaštva, a smanjenje otpada od hrane može pridonijeti i smanjivanju socijalnih razlika u zemlji.

Projekt se provodio od 21. ožujka do 2025. godine 10. lipnja 2025. godine za učenike 8. razreda u 7 osnovnih škola u Zagrebu (ukupno 25 radionica): OŠ K. Š. Gjalskoga, OŠ Jure Kaštelana, OŠ Davorina Trstenjaka, OŠ Otok, OŠ Kajzerica, OŠ Tituša Brezovačkog i OŠ Rudeš.

Predsjednica Hrvatske udruge za zaštitu potrošača Ana Knežević kroz interaktivne radionice educirala je učenike što je otpad od hrane, kako nastaje i kako ga smanjiti, koje su štetne posljedice bacanja hrane za okoliš, koliko se resursa poput zemlje, vode i energije  troši od samog procesa proizvodnje hrane, pa sve do dolaska u trgovinu, kako pravilno čuvati namirnice, kako smanjiti bacanje hrane i ostatke upotrijebiti za nova jela, što se odlaže u biootpad, te kako kompostiranjem uštediti novac i čuvati okoliš.

Očekivani rezultati radionice su educirani učenici koji će se racionalnije odnositi prema hrani i okolišu, koji će promijeniti navike sukladno novostečenim znanjima, prenijeti informacije i znanja na svoje ukućane, te tako smanjiti i spriječiti stvaranje otpada od hrane. Mlađe generacije igraju ključnu ulogu u ostvarivanju održivog razvoja i odgovornijeg ponašanja prema hrani. Kroz edukaciju u školama pruža im se prilika usvojiti ekološki odgovorno ponašanje koje će smanjiti stvaranje otpada od hrane u budućnosti.

Nakon radionice učenici su popunjavali anketni upitnik, a tri škole koje su pokazale najviše znanja su: 8.a u OŠ Otok (Stjepana Gradića 4), 8.a (OŠ Tituša Brezovačkog, Špansko 1) i 8.c (OŠ Kajzerica, Žarka Dolinara 9).

OŠ K.Š.Gjalski (8.b)

OŠ Rudeš (8.b)

 

 

Upozorenje Hrvatske pošte: Ne nasjedajte na lažne SMS poruke

Upozorenje Hrvatske pošte: Ne nasjedajte na lažne SMS poruke

Podjelite:

Hrvatska pošta (HP) upozorava korisnike da ne nasjedaju na prijevaru koja se širi lažnim SMS porukama u kojima se traži novac. Lažna obavijest poziva primatelja poruke na ažuriranje podataka o paketu putem poveznice. U pitanju je lažno predstavljanje u ime Hrvatske pošte te pozivaju sve koji su primili sumnjivu poruku da je ignoriraju te da ne slijede poveznice navedene u njoj jer riskiraju krađu novčanih sredstava.

         

Lažne obavijesti mogu se prepoznati po sumnjivoj adresi (službena domena Hrvatske pošte je posta.hr), gramatičkim pogreškama te nejasnoj poveznici na kojoj se od primatelja u pravilu traži unos broja bankovne kartice i CVC/CVV broj. Samo jedan od navedenih elemenata dovoljan je kako bi se osporila valjanost poruke.

Službene obavijesti Hrvatske pošte sadrže broj pošiljke koji se može provjeriti u sustavu za praćenje pošiljaka -https://posiljka.posta.hr/. Ako korisnik primi lažni SMS u istom periodu kada očekuje pošiljku, u pitanju je slučajnost. Jedino primatelj ili pošiljatelj pošiljke mogu saznati osnovne podatke o pošiljci uz pomoć sustava za praćenje i to ako raspolažu brojem pošiljke, odnosno ako je za pošiljku odabrana usluga praćenja.

Ključno je napomenuti da je plaćanje ili provođenje bilo koje druge transakcije u Hrvatskoj pošti za dostavu paketa/pošiljaka moguće samo i jedino poštaru na dostavi, u poštanskom uredu ili na paketomatu. Hrvatska pošta od korisnika SMS-om nikada neće tražiti dodatno plaćanje, napominju iz Hrvatske pošte. 

Korisnicima savjetuju da se jave policiji ako su bili žrtva internetske prijevare, a najbolja prevencija svakako je obraćanje pozornosti na detalje u poruci.

 

Sidrene cijene: na snazi nova obveza trgovaca

Sidrene cijene: na snazi nova obveza trgovaca

Podjelite:

U četvrtak, 15. svibnja 2025. godine, na snagu je stupila Vladina Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo (NN 75/2025). Odluka propisuje obvezu svih trgovaca da na određenim kategorijama proizvoda jasno i čitljivo, uz redovnu cijenu, istaknu i dodatnu – tzv. sidrenu cijenu, odnosno cijenu koju su primjenjivali na dan 2. svibnja 2025. godine.

Objava cjenika neće biti vidljiva potrošačima, već će ih moći pregledavati tvrtke koje će izrađivati aplikacije, a potrošači će ako skinu neku od aplikaciju moći potražiti proizvode za koje su zainteresirani i usporediti cijene. 

Trgovci su dužni istaknuti sidrenu cijenu u letcima, plakatima, digitalnim oblicima oglašavanja (u trgovini i online) te na mrežnim stranicama.

Sidrena cijena, kako je definirana u Odluci i dodatnim tumačenjima Ministarstva, odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije FMCG proizvoda (robe široke potrošnje) 2. svibnja 2025. godine. Ta cijena se ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovnu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana.

Obveza vrijedi za sljedeće kategorije proizvoda: (hrana, piće, kozmetika, sredstva za čišćenje, toaletne potrepštine i proizvode za kućanstvo). 

Foto: Pixabay

Upozorenje: Širenje malvera oponašanjem obavijesti sustava eDozvola

Upozorenje: Širenje malvera oponašanjem obavijesti sustava eDozvola

Podjelite:

Nacionalni CERT zaprimio je prijave građana o phishing porukama u kojima napadači oponašaju obavijest sustava eDozvola.

Naslov maila: “Elektronička dostava iz sustava eDozvole”

Polje pošiljatelja je lažirano i izgleda kao da je poruka poslana sa službene adrese.

U privitku se nalazi malver za krađu lozinki iz vašeg preglednika!

Datoteka ima nastavak .img.

Datoteka s nastavkom .img označava datoteku slike diska, koja u pravilu služi kao sigurnosna kopija podataka, ali ona može sadržavati i zlonamjerne datoteke.

NE OTVARAJTE .img datoteke (i druge sumnjive privitke) koje niste očekivali i ako ne znate s njima rukovati!

Napadači koriste ovu vrstu datoteke kako bi izbjegli detekciju, nastavak .img asocira na slikovnu datoteku (engl. image), a potrebno je samo par klikova kako bi došlo do kompromitacije.

Sve obavijesti usluga dostupnih putem servisa e-Građani dostavljaju se u pretinac unutar servisa.

Ako niste prepoznali ovu prijetnju i smatrate da je došlo do kompromitacije vašeg računala, potrebno je:

• Odspajanje uređaja s mreže
• Skeniranje uređaja antivirusnim alatom
• Ako je potrebno i moguće, vratiti uređaj na stanje prije zaraze korištenjem slike sustava (eng. backup)
• Izmijeniti sve lozinke koje su bile spremljene u preglednicima, a ako je potrebno i druge lozinke pohranjene na računalu

Dodatni savjeti: 

• Ne spremajte lozinke u internetske preglednike
• Koristite upravitelj lozinkama
• Omogućite višefaktorsku autentifikaciju (MFA)
• Koristite snažne lozinke
• Ažurirajte sustave
• Koristite antivirusne programe

Nacionalni CERT uputio je prijave prema izvorima incidenta i nadležnim CERT timovima.

Foto: Pixabay 

Izvor: www.cert.hr

Lažni liječnici: Novi oblik prijevara građana

Lažni liječnici: Novi oblik prijevara građana

Podjelite:

Policijski službenici Policijske uprave zagrebačke, provodeći izvide kaznenih djela i analizom zaprimljenih kaznenih prijava koje je do sada podnijelo četvero oštećenih građanina starosti od 76 do 83 godine, uočili su novi pojavni oblik kaznenog djela prijevare građana.

Nepoznate ženske ili muške osobe putem mobitela/telefona nasumice pozivaju građane. U telefonskom razgovoru lažno se predstavljaju kao liječnici bolnica u Zagrebu i govore osobama koje su zaprimile poziv kako im je u teškoj prometnoj nesreći nastradalo dijete (sin/kćer) kojem je potrebna zahtjevna operacija (npr. operacija odstranjivanja vitalnog dijela tijela). Dalje navode kako je za daljnje uspješno liječenje potrebno žurno uplatiti novac liječniku te traže da se donese novac u gotovini na dogovorenu lokaciju u iznosima i od više tisuća eura.

Pozivaju se građani da budu oprezni, naime, radi se o novom obliku prijevare koje čine najvjerojatnije počinitelji iz inozemstva te se ne radi o liječnicima hrvatskih bolnica, poručuju iz Policijske uprave zagrebačke. 

Ovakav zaprimljeni poziv slobodno odmah treba prekinuti u smislu daljnjeg razgovora i o svemu obavijestiti policiju na broj 192!

Izvor: https://zagrebacka-policija.gov.hr/

Foto: Pixabay 

Oprez: Sumnjive internetske domene koje imitiraju Hrvatsku poštu

Oprez: Sumnjive internetske domene koje imitiraju Hrvatsku poštu

Podjelite:

Hrvatska pošta upozorava na postojanje 14 sumnjivih internetskih domena koje vizualno imitiraju službenu domenu Hrvatske pošte, ali su u vlasništvu privatnih osoba. Domene su prijavljene nadležnom registru te se očekuje njihovo gašenje prije eventualnog pokušaja prijevare.

Međutim, uoči uskrsnih blagdana postoji opravdana sumnja da bi ove domene mogle biti iskorištene za phishing i smishing napade s ciljem krađe osobnih i financijskih podataka korisnika. Napad bi mogao uključivati slanje lažnih poruka putem: SMS-a, WhatsAppa, Vibera, Messengera, E-maila i telefonskih poziva.

U tim porukama korisnike se pokušava navesti da otvore poveznice koje vode na lažne internetske stranice nalik službenim stranicama Hrvatske pošte, gdje se potom traže osobni podaci i podaci s platnih kartica.

Hrvatska pošta nikada ne traži putem elektroničke pošte, SMS poruka ili društvenih mreža: unos osobnih ili financijskih  podataka, plaćanje troškova dostave putem neprovjerenih poveznica te potvrde kartičnih transakcija preko neslužbenih kanala.

Potrošači se mole da: ne otvaraju poveznice iz sumnjivih poruka, ne unose svoje podatke na neprovjerenim stranicama, a sumnjive poruke treba odmah izbrisati, poručuju iz Hrvatske pošte. 

Sumnjive domene registrirane u ožujku:
hr-postas[.]top
postaes-hr[.]cfd
posta-hr[.]quest
posta-hr[.]work
posta-hr[.]beauty
posta-hr[.]xyz
posta-track[.]top
Pošta logo

Sumnjive domene registrirane unazad nekoliko dana:
posta-hr[.]coupons
posta-hr[.]directory
posta-hr[.]digital
posta-hr[.]bid
posta-hr-hr[.]shop
postaohr[.]shop
paketna-posta[.]com
Sumnjive domene registrirane u ožujku:
hr-postas[.]top
postaes-hr[.]cfd
posta-hr[.]quest
posta-hr[.]work
posta-hr[.]beauty
posta-hr[.]xyz
posta-track[.]top

Web i foto: www.posta.hr

 

Skip to content