Može li se ispravan proizvod vratiti trgovcu i dobiti povrat novca?

Objavio Ana Knežević

Predsjednica udruge

svi 23, 2023

Podjelite:

Svakog dana susrećemo se sa upitima potrošača da li mogu nešto što su kupili vratiti u trgovinu i dobiti povrat novca. Iako se neki potrošači predomisle 5 minuta nakon kupnje i vrate se u trgovinu u želji da vrate proizvod, na žalost ne uspijevaju, a odgovor je da to nije poslovna politika trgovine. Razočarani potrošači onda zovu nas i provjeravaju kakva su im zapravo prava u ovakvim slučajevima.

Niti jedan zakon nije obvezao trgovce da moraju od potrošača preuzeti nazad kupljeni proizvod i potrošaču vratiti novac ili zamijeniti za nešto drugo. To je prepušteno dobroj volji i dobroj poslovnoj praksi trgovaca, pa neki to rade – neki vraćaju novac, neki daju vrijednosne bonove za kupnju kod njih, a neki mijenjaju za neki drugi proizvod. Različite su prakse i u vremenskim intervalima u kojima se roba može vratiti – negdje je to 7 dana, negdje 14 dana, a negdje i 30 dana.

Kako bi izbjegli neugodna iznenađenja ako se odluče vratiti proizvod, potrošači bi se trebali prije kupnje informirati o mogućnostima vraćanja ili zamjene, a trgovci bi trebali takve informacije jasno i vidljivo istaknuti na prodajnom mjestu, jer potrošači imaju pravo na informaciju, što neki naši trgovci zanemaruju.

Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača obratili su se potrošači koji smatraju da sve rašireniji trend u maloprodajnom sektoru , a to je masovno uvođenje i poticanje korištenja samoposlužnih blagajni , treba nagraditi umanjenjem računa za određeni postotak.

U obrazloženju inicijative se navodi da iako se te blagajne predstavljaju kao moderna pogodnost koja potrošačima štedi vrijeme, one u suštini predstavljaju prebacivanje radnog zadatka sa plaćenog zaposlenika trgovine na neplaćenog kupca. Svaki put kada koriste samposlužnu blagajnu, potrošači obavljaju kompletan posao blagajnika:

  • važu voće i povrće, često uz poteškoće sa pronalaženjem ispravne šifre
  • odabiru i pakiraju kruh i pekarske proizvode – ukucavaju šifre i količinu
  • rješavaju tehničke probleme (neispravan barkod, greške na vagi, autorizacija za kupnju određenih proizvoda)
  • skeniraju svaki pojedini artikl
  • odabiru i uzimaju odgovarajuću vrećicu i stavljaju sve artikle u nju
  • obavljaju transakciju plaćanja.

 Pozivamo stoga potrošače da se u anketi izjasne da li podržavaju ovu inicijativu , pa ćemo slijedom rezultata ankete krenuti u akciju prema trgovcima i njihovim udruženjima.

Podržavate li inicijativu da se računi potrošača na samoposlužnim blagajnama umanje za 5%?

Loading ... Loading ...

Za to vrijeme, trgovački lanci ostvaruju ogromne financijske uštede. Smanjuju broj potrebnih radnika, čime reduciraju troškove plaća i doprinosa. Jedan zaposlenik sada nadzire rad više samoposlužnih blagajni, umjesto da opslužuje samo jednu klasičnu blagajnu. Profiti trgovaca se povećavaju, a operativni trošak smanjuju na račun potrošača.

Potrošači, za svoj uloženi trud i vrijeme ne dobivaju apsolutno nikakvu kompenzaciju. Cijene proizvoda su iste, bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će taj posao obaviti sam. Time se rad i trud potrošača obezvrjeđuje , te postaju besplatna radna snaga za velike korporacije.

Popust na računu imao bi višestruke pozitivne učinke:

  • Pravedna kompenzacija: Potrošači bi dobili pravednu naknadu za rad koji obavljaju
  • Transparentnost: Trgovci bi jasno pokazali da cijene rad , vrijeme i lojalnost svojih kupaca
  • Stvarna pogodnost: Korištenje samoposlužne blagajne postalo bi stvarna, a ne samo prividna pogodnost.

Predlaže se da se taj popust standardizira primjerice 5% na ukupan iznos računa.

 

Više objava iz ove kategorije…

Ne kupujte lažne lijekove

Ne kupujte lažne lijekove

Na internetskim stranicama stalno se nude krivotvoreni lijekovi , sumnjivog sadržaja i to bez recepta, a cijene se...

4 komentara

  1. Iskra

    Poštovani,

    U dućanu dječje odjece kupljen je poklon. Na računu piše da su zamjena i povrat mogući u roku 100 dana na svim prodajnim mjestima. Međutim, radnice u dućanu nisu htjele napravit povrat nego samo zamjenu. Koj su moj prava?

    Reply
    • Tomislav Lončar

      Poštovani,
      u principu trgovac ne mora vratiti novac, ali bi prema dobrim trgovačkim običajima trebao zamijeniti proizvod.
      U konkretnom slučaju ako je na računu napisano da vraćaju novac onda ga trebaju vratiti jer je to inače zavaravanje potrošača.
      Možda Vi ne bi kupili proizvod ako ne bi imali pravo povrata.
      Tajnik

      Reply
  2. Velimir Gajšak

    Kupio sam u Toyota trgovini dio za koji se uspostavilo da mi ne treba(to mi je rekao auto električara). Da li ga mogu vratiti uz predočenje računa i dobiti povrat novca!?

    Reply
    • Tomislav Lončar

      Poštovani,

      trgovac ne mora vratiti novac ali po dobrim trgovačkim običajima trebao bi omogućiti zamjenu za nešto drugo

      Reply

Submit a Comment

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)