Puno puta ste se pitali što učiniti kada kupite proizvod koji ne radi ili nije istovjetan naručenom? U slučaju kada proizvod ima materijalni nedostatak, od trgovca možete zahtijevati: popravak stvari, zamjenu stvari ili sniženje cijene.
Ugovor možete raskinuti samo ako ste prodavatelju prethodno dali naknadni primjereni rok za ispunjenje ugovora (za popravak ili zamjenu stvari). Ako prodavatelj u tom naknadnom primjerenom roku ne ispuni ugovor, ugovor se raskida po samom zakonu. (Članak 412., Zakon o obveznim odnosima).
Materijalni nedostatak proizvoda postoji:
Materijalni nedostatak i jamstvo
Prodavatelj odgovara za materijalne nedostatke stvari koji se pokažu u roku od dvije godine od predaje stvari. Za nedostatak koji se pojavi u roku od šest mjeseci od prijelaza rizika na potrošača pretpostavlja se da je postojao u vrijeme prijelaza rizika na potrošača, osim ako prodavatelj ne dokaže suprotno ili suprotno (ne) proizlazi iz naravi stvari ili naravi nedostatka.
Popravak ili zamjena stvari s nedostatkom provode se besplatno, u razumnom roku od trenutka kada je potrošač obavijestio prodavatelja o nedostatku, te bez znatnih neugodnosti za potrošača uzimajući u obzir prirodu stvari i svrhu za koju je potrošaču stvar bila potrebna. Prilikom popravka ili zamjene stvari potrošač je obvezan staviti stvar na raspolaganje prodavatelju, a prodavatelj je obvezan preuzeti stvar i snositi troškove preuzimanja.
Ako je stvar s nedostatkom, koja je bila instalirana, odnosno montirana na način koji je u skladu s njenom prirodom i namjenom prije nego što se nedostatak pojavio, potrebno popraviti ili zamijeniti, obveza uklanjanja nedostatka uključuje obvezu uklanjanja stvari s nedostatkom i instalaciju, odnosno montažu zamjenske ili popravljene stvari ili obvezu snošenja troškova tog uklanjanja i instalacije odnosno montaže.
Materijalni nedostaci i garancija
Potrošač ima pravo izbora između korištenja prava iz odgovornosti za materijalne nedostatke proizvoda i prava iz jamstva za ispravnost proizvoda (garancije), ukoliko su u konkretnom slučaju ispunjene sve pretpostavke odgovornosti prodavatelja za materijalne nedostatke proizvoda i pretpostavke odgovornosti iz jamstva. Tada može birati hoće li ostvarivati prava iz odgovornosti za materijalne nedostatke proizvoda ili prava iz jamstva za ispravnost proizvoda (garancije).
Jamstvo (garancija) – prigovor u slučaju jamstva podnosi se davatelju jamstva (trgovcu ili proizvođaču).Troškove otklanjanja nedostatka i predaje druge stvari bez nedostatka snosi prodavatelj. Prodavatelj, odnosno proizvođač dužan je o svom trošku prenijeti stvar do mjesta gdje se treba popraviti, odnosno zamijeniti, te popravljenu, odnosno zamijenjenu stvar vratiti kupcu. Za to vrijeme prodavatelj, odnosno proizvođač snosi rizik za propast ili oštećenje stvari.
Člankom 425. Zakona o obveznim odnosima određeno je sljedeće:
U slučaju manjeg popravka jamstveni rok se produljuje onoliko koliko je kupac bio lišen uporabe stvari. Međutim, kad je zbog neispravnosti stvari izvršena njezina zamjena ili njezin bitni popravak, jamstveni rok počinje teći ponovno od zamjene, odnosno od vraćanja popravljene stvari. Ako je zamijenjen ili bitno popravljen samo neki dio stvari, jamstveni rok počinje teći ponovno samo za taj dio. Potrošač treba uvijek tražiti od trgovca ili od servisa potvrdu o produženju jamstva.
Raskid ugovora bez ostavljanja naknadnog roka
Potrošač može raskinuti ugovor bez ostavljanja naknadnog roka za ispunjenje prodavatelju, ako mu je prodavatelj nakon obavijesti o nedostacima priopćio da neće ispuniti ugovor ili ako iz okolnosti konkretnog slučaja očito proizlazi da prodavatelj neće moći ispuniti ugovor ni u naknadnom roku ili ako, zbog zakašnjenja prodavatelja, ne može se ostvariti svrha radi koje je sklopljen ugovor. (Članak 412., Zakon o obveznim odnosima).
Savjet za potrošače
Ako je potrošač kupio proizvod na kojem se kasnije pojavio materijalni nedostatak, putem pisanog prigovora kojeg se može preuzeti OVDJE – Pisani prigovor trgovcu, potrošač se može pozvati na odgovornost trgovca za materijalne nedostatke na proizvodu. Trgovac je na prigovor dužan odgovoriti u roku od 15 dana.
U slučaju da trgovac na prigovor ne odgovori ili niste zadovoljni odgovorom, možete podnijeti prijavu Državnom inspektoratu: osobno/pisanim putem (Državni inspektorat RH, Šubićeva 29, 10 000 Zagreb), putem maila: pisarnica.dirh@dirh.hr ili putem online obrasca: https://dirh.gov.hr/podnosenje-prijava/83.
Foto: Pixabay
Izvori: www.ceip.hr., www.szp.hr, Zakon o obveznim odnosima NN 35/05
0 Comments