Kako su učestala upozorenja
potrošačima o povlačenju iz prodaje pojedinih prehrambenih proizvoda, zbog
pronađenih štetnih sastojaka, želimo informirati potrošače da je Ministarstvo
poljoprivrede izradilo aplikaciju “HRana”.
Hrana je aplikacija koja
omogućava da se odmah dobiju sve informacije o upozorenjima o hrani koja se
javljaju u Hrvatskoj i u cijeloj Europskoj uniji.
Aplikacija pruža jednostavne,
jasne i pravovremene informacije o opasnostima u hrani.
Daju se dvije vrste informacija
– one koje su označene zeleno – daju samo informacije da neki proizvod nije
sukladan sa EU propisima, ali nije povučen sa tržišta, a crveno označeni
proizvodi su oni koji su opozvani sa tržišta.
Ako potrošač kupi proizvod koji
je opozvan sa tržišta ima pravo vratiti proizvod u trgovinu u kojoj ga je kupio
i zatražiti povrat novca ili zamjenu proizvoda.
O svim opozvanim proizvodima na
hrvatskom tržištu više informacija se može potražiti na web stranici Hrvatske
agencije za poljoprivredu i hranu, www.hapih.hr/potrosacki-kutak/
gdje se uz informacije o proizvodu mogu naći i
informacije o trgovini u kojoj je takav proizvod pronađen.
Informacije
se prikupljaju kroz Sustav brzog uzbunjivanja za hranu i hranu za životinje
(RASFF). Informacije koje Ministarstvo poljoprivrede ažurira u realnom vremenu
građani primaju putem obavijesti
aplikacije, a obavijest sadrži prikaz upozorenja o hrani i dodatne
informacije o nesukladnom proizvodu (naziv proizvoda i sliku, rok trajanja,
vrstu rizika za zdravlje, izvršenu radnju nadležnih institucija, status
distribucije i sl.) te podatke o subjektu o poslovanju hranom koji je taj
proizvod stavio na tržište.
Aplikacija nudi dva izbornika –
u „RASFF“ izborniku su sve obavijesti na razini EU na engleskom jeziku, a u
izborniku „Ministarstvo poljoprivrede“ nalaze se informacije na hrvatskom
jeziku koje se odnose samo na hrvatsko tržište. Njeni korisnici mogu dijeliti
obavijesti iz aplikacije na društvenim mrežama, a aplikacija se za android
uređaje može preuzeti na Google Play Trgovina, te za iOS App Trgovina.
Android Google Trgovina
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.trakkey.zdravka
iOs App Trgovina
https://apps.apple.com/us/app/hrana/id1491895780?l=hr&ls=1
Zagreb, 01.09.2021.
Ana Knežević
Hrvatskoj udruzi za zaštitu potrošača obratili su se potrošači koji smatraju da sve rašireniji trend u maloprodajnom sektoru , a to je masovno uvođenje i poticanje korištenja samoposlužnih blagajni , treba nagraditi umanjenjem računa za određeni postotak.
U obrazloženju inicijative se navodi da iako se te blagajne predstavljaju kao moderna pogodnost koja potrošačima štedi vrijeme, one u suštini predstavljaju prebacivanje radnog zadatka sa plaćenog zaposlenika trgovine na neplaćenog kupca. Svaki put kada koriste samposlužnu blagajnu, potrošači obavljaju kompletan posao blagajnika:
- važu voće i povrće, često uz poteškoće sa pronalaženjem ispravne šifre
- odabiru i pakiraju kruh i pekarske proizvode – ukucavaju šifre i količinu
- rješavaju tehničke probleme (neispravan barkod, greške na vagi, autorizacija za kupnju određenih proizvoda)
- skeniraju svaki pojedini artikl
- odabiru i uzimaju odgovarajuću vrećicu i stavljaju sve artikle u nju
- obavljaju transakciju plaćanja.
Pozivamo stoga potrošače da se u anketi izjasne da li podržavaju ovu inicijativu , pa ćemo slijedom rezultata ankete krenuti u akciju prema trgovcima i njihovim udruženjima.
Za to vrijeme, trgovački lanci ostvaruju ogromne financijske uštede. Smanjuju broj potrebnih radnika, čime reduciraju troškove plaća i doprinosa. Jedan zaposlenik sada nadzire rad više samoposlužnih blagajni, umjesto da opslužuje samo jednu klasičnu blagajnu. Profiti trgovaca se povećavaju, a operativni trošak smanjuju na račun potrošača.
Potrošači, za svoj uloženi trud i vrijeme ne dobivaju apsolutno nikakvu kompenzaciju. Cijene proizvoda su iste, bez obzira na to hoće li potrošača uslužiti blagajnik ili će taj posao obaviti sam. Time se rad i trud potrošača obezvrjeđuje , te postaju besplatna radna snaga za velike korporacije.
Popust na računu imao bi višestruke pozitivne učinke:
- Pravedna kompenzacija: Potrošači bi dobili pravednu naknadu za rad koji obavljaju
- Transparentnost: Trgovci bi jasno pokazali da cijene rad , vrijeme i lojalnost svojih kupaca
- Stvarna pogodnost: Korištenje samoposlužne blagajne postalo bi stvarna, a ne samo prividna pogodnost.
Predlaže se da se taj popust standardizira primjerice 5% na ukupan iznos računa.
0 Comments