Europski parlament je usvojio nova pravila koja europskim potrošačima osiguravaju „pravo na popravak“ kućanskih i drugih proizvoda.
Pravila pojašnjavaju obveze proizvođača da popravljaju robu i potiču potrošače da popravkom produže životni ciklus proizvoda, a cilj im je smanjiti otpad i ojačati sektor popravaka čineći popravak robe lakšim i isplativijim.
Proizvodi popravljeni unutar jamstvenog roka dobit će produljeno jamstvo u trajanju od jedne godine, čime se potrošače želi potaknuti da se, umjesto za zamjenu proizvoda, odluče na popravak. Nakon što zakonsko jamstvo istekne, proizvođač je i dalje obvezan popraviti kućanske uređaje koji se prema pravu EU-a tehnički mogu popraviti (poput perilica rublja, usisavača pa čak i pametnih telefona). Osim toga, potrošači će moći dobiti zamjenski uređaj dok je njihov na popravku ili se odlučiti za obnovljeni proizvod.
Novim pravilima se osigurava da proizvođači pruže potrošačima pravodobne i troškovno učinkovite usluge popravka te da ih informiraju o njihovom pravu na popravak. Kako bi popravci bili pristupačniji, svaka država članica morat će primijeniti barem jednu mjeru za promicanje popravaka, kao što su vaučeri i sredstva za popravak, provođenje informativnih kampanja, ponuda tečajeva za popravak ili podrška servisima koje vodi zajednica.
Nakon što Vijeće EU službeno odobri direktivu i objavi je u Službenom listu EU, države članice imat će 2 godine da je prenesu u nacionalno zakonodavstvo.
To će biti prilika našim zakonodavcima da se naši zakoni dopune odredbama kojima se obvezuje proizvođače i servise da osiguraju rezervne dijelove do 7 godina kako bi se omogućio popravak uređaja kojima istekne jamstvo. Puno potrošača nam se obraća s takvim pritužbama da im se nešto pokvarilo nakon 5,6 godina, ali se ne može popraviti jer servisi nemaju rezervnih dijelova za takve uređaje i onda takav uređaj moraju baciti i kupiti novi koji se puno brže kvare.
Potrošači žele popravljati stare uređaje, ali ne mogu jer nema dijelova za zamjenu. Zamjenski uređaji su veliki problem kod nas, jer ih gotovo nitko ne daje, a u nekim slučajevima su neophodni, npr. hladnjaci, stoga pozdravljamo određivanje te odredbe, koja će sigurno utjecati na efikasnije i djelotvornije popravljanje.
Detaljnije informacije možete pronaći na ovom linku:
https://www.beuc.eu/press-releases/right-repair-and-ecodesign-win-consumers-eu-parliament-vote-enhance-product
Foto: Pixabay
0 Comments