15. ožujka je Svjetski dan prava potrošača (World Consumer Rights Day), koji se u cijelom svijetu obilježava od 1983. godine. Udruge za zaštitu potrošača diljem svijeta koriste taj dan za snažnije poticanje inicijativa osvještavanja i educiranja potrošača.
Consumers International je međunarodni savez potrošača, čiji je član od 2000. godine i Hrvatska udruga za zaštitu potrošača i svake godine na Svjetski dan prava potrošača donosi aktualnu temu, a u 2025. godini tema je:
“Pravedan prijelaz na održivi način života”
Proteklo desetljeće bilo je najtoplije u povijesti mjerenja, a ekstremni vremenski događaji postali su svakodnevna stvarnost u mnogim zemljama, utječući na živote ljudi, pa čak i ugrožavajući njihovu egzistenciju. Gubitak biološke raznolikosti i zagađenje, također su sve veća prijetnja zdravlju planeta i ljudi. Ti izazovi nisu samo okolišni, već i gospodarski i socijalni te da ugrožavaju napredak prema ciljevima održivog razvoja.
Da bismo ostali unutar ekoloških granica planeta, morat ćemo iz temelja promijeniti način na koji jedemo, putujemo, grijemo i hladimo svoje domove, proizvodimo energiju i biramo proizvode i usluge. Međutim, nužno je osigurati da održiviji i zdraviji izbori budu lako dostupni i cjenovno pristupačni potrošačima.
Povećanjem troškova života u posljednjih pet godina mnogim građanima su sve teže priuštive osnovne potrepštine i ostaje im malo prostora za ostalu potrošnju ili promjene načina života koje zahtijevaju dodatne troškove.
U izvješću koje je objavio GlobeScan s podacima od 30.000 potrošača u 31 zemlji, otkriveno je da 94 % potrošača podržava prelazak na održivije stilove života, no više od 80 % izjavilo je da im je potrebnija snažnija potpora vlade, tvrtki i međunarodnih organizacija.
Pravedan prijelaz na održivi način života je takav koji:
1. Podržava legitimne potrebe potrošača: pristup osnovnim potrebama, kao što su hrana i energija, te zaštita zdravlja i sigurnosti ljudi
2. Čini održive i zdrave izbore dostupnijima i pristupačnijima za sve: umjesto da se teret odgovornosti prebacuje na pojedine potrošače
3. Osigurava da se čuje glas potrošača na svim razinama upravljanja: kao i u tvrtkama, s fokusom na uključivanje i zaštitu ranjivih potrošača s niskim primanjima
4. Prepoznaje da se put do održivog načina života razlikuje u različitim kontekstima: ono što funkcionira u jednom okruženju, možda nije izvedivo u drugom
Što potrošači mogu učiniti?
Ovogodišnja kampanja povodom Svjetskog dana potrošača usredotočit će se na održive stilove života u raznim područjima, uključujući hranu, vodu, energiju, mobilnost, robu široke potrošnje, stanovanje, financije i slobodno vrijeme.
1. Prehrana
• jesti više povrća
• kupovati sezonske namirnice
• kupovati od lokalnih OPG-ova
• nadzorna tijela trebala bi učinkovitije kontrolirati ponudu na tržištu
• ponovno iskoristiti namirnice – smanjiti bacanje hrane
• reducirati kupnju nezdravih pića i slatkiša
• razlikovati „upotrijebiti do“ i „najbolje upotrijebiti do“
2. Voda i energija
• otvoriti slavinu samo kada nam treba voda
• zamijeniti često korištene svjetiljke LED tehnologijom
• kupovati ekonomične kućanske aparate
• prati rublje/suđe kada je jeftina struja
• unutarnje prostore racionalno grijati i hladiti, jer svaki stupanj manje u grijanju ili više u hlađenju znači značajne uštede
• prijeći na obnovljive izvore energije
3. Načela održivog načina života
Do 2050. godine plan EU je klimatska neutralnost – nulta stopa stvaranja otpada i ponovno korištenje svega, umjesto bacanja po principu:
• smanjiti potrošnju
• ponovno iskoristiti
• reciklirati (promijeniti namjenu stvari koja je izgubila svrhu)
• kompostirati
Cilj je maksimalno iskoristiti resurse, smanjiti upotrebu energije, sirovina i prostora za odlaganje otpada, te tako smanjiti negativan utjecaj na okoliš i stvaranje emisije stakleničkih plinova.
4. Putovanja/mobilnost
• više koristiti javni prijevoz
• izbjegavati vožnju automobilom u gradska središta (parkirati na periferiji)
• na kraće rute putovati biciklom
5. Roba široke potrošnje
• pratiti akcije i kataloge
• kupovati koliko nam treba – ići sa popisom u kupnju
• pratiti troškove i planirati budžet
• izbjegavati nepotrebna pakiranja koja ne doprinose funkcionalnosti proizvoda
6. Financije i slobodno vrijeme
• planirati kućni budžet
• uvesti pravilo 50-30-20 koji dijeli prihod na tri kategorije: fiksni troškovi, 30 % želje i aktivnosti u slobodno vrijeme, 20 % štednja ili ulaganja
Promjena nije jednostavna, ali trebamo cijeniti i male korake i radnje koje nam omogućuju da dugoročno uspostavimo svijet pogodan za život i ekološki prihvatljiviji, kako nama i tako i budućim generacijama.
Učimo se živjeti održivo i uključimo se u promjene!
0 Comments